Laat je netwerk groeien als Start-up: 4 waardevolle tips

Startup Netwerk

Een bedrijf gestart en op zoek naar opdrachten? Dan is het belangrijk te investeren in je netwerk. Wanneer je vanaf het begin af aan goed investeert in jouw zakelijke netwerk dan heb je hier op lange termijn heel veel aan. In dit artikel een aantal tips om je netwerk uit te bouwen.

Tip 1: ga naar netwerkevenementen

Het kan voelen als een grote stap maar het is zeker te adviseren eens een netwerkbijeenkomst in jouw omgeving te bezoeken. Vooral open coffees zijn zeer laagdrempelig en op die manier ontmoet je eenvoudig andere ondernemers uit jouw regio. Ga nooit naar een netwerkbijeenkomst om op korte termijn deals te sluiten maar doe het vooral om andere ondernemers te leren kennen. Uiteindelijk is netwerk jouw sleutel tot succes.

Tip 2: aan de slag met social selling

Social Selling: het klinkt ingewikkeld maar het komt neer op online netwerken. LinkedIn is een slim kanaal waarop je als ondernemer aan de slag kan met het bouwen van een online netwerk. Bij social selling draait het om het vinden van relevante connecties en het connecten met deze professionals. Door regelmatig berichten te plaatsen en te reageren op andere professionals wordt je zichtbaar en zichtbaarheid zorgt voor meer bekendheid. Tips over social selling en een stappenplan vindt je in een artikel op Frankwatching.

Tip 3: benut je directe omgeving

Heb je al eens in je directe omgeving gekeken? Ook in je directe omgeving zijn veel ondernemers die van waarde kunnen zijn voor jouw bedrijf. Veel start-ups houden kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw of ondernemerscentrum. In zo’n centrum zijn vele andere ondernemers gevestigd. Veel van deze mensen staan open voor andere ondernemers. Op die manier kun je van elkaar leren maar kun je ook elkaars netwerk gebruiken.

Tip 4: via opdrachten je netwerk vergroten

Wanneer je een aantal opdrachten binnen hebt gehaald en deze naar tevredenheid van de klant hebt uitgevoerd is de kans groot dat de betreffende klant een aanbeveling zal doen. Veel opdrachtgevers kennen (voor jou) interessante andere opdrachtgevers. Zorg er dus voor dat je jouw huidige netwerk warm houdt en altijd de beste service levert. Jouw klanten van vandaag hebben vaak een rijk netwerk waardoor jouw onderneming kan groeien.